سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چت روم فارسی.جک.موزیک.علمی .خبر.بازی آنلاین.فال.سرگرمی. مدل لباس
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

در بین موجواتی که روی خشکی زندگی می‌کنند،‌ تعداد انگشت‌شماری می‌توانند از خود نور بتابانند، اما وقتی به اعماق اقیانوس‌های آزاد می‌رسیم، این ویژگی دیگر یک استثنا نیست. شاید برایتان جالب باشد بدانید در بین موجودات ساکن اعماق تاریک اقیانوس‌ها، 80 تا حتی 90 درصد به طور زیستی نور تولید می‌کنند و تابانند!

آن‌ها رنگدانه لوسیفرین را با لوسیفریز ترکیب می‌کنند. لوسیفریز آنزیمی است که باعث درخشیدن رنگدانه می‌شود و در نتیجه جانور نورانی می‌شود. نور آن‌ها بیشتر گرایش به رنگ‌های سبز و آبی دارد، طول موج هایی از نور مریی که در آب‌های تاریک دریا تا فاصله دوری دیده می‌شوند. درخشیدن به این جانوران کمک می‌کند برای جفت‌گیری جلب توجه کنند، شکار خود را مجذوب کنند و یا برعکس شکارچیان خود را بترسانند و فراری بدهند.

اما اغلب این موجودات در عمق هزاران متری آب‌های اقیانوس زندگی می‌کنند و دانشمندان به سختی می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند. در این ایمیل،‌ می‌توانید زیباترین و عجیب‌ترین جانوران نورانی اعماق اقیانوس را به انتخاب وایرد ببینید.

 

 

 

حلزون خوشه‌چشمک

حلزون خوشه‌چشمک یکی از موجودات نورانی اعماق اقیانوس است که به تازگی کشف شده است. این حلزون از درون یک صدف بزرگ می‌درخشد و بدین ترتیب خیلی باابهت‌تر به نظر می‌رسد.

اتولا
این چتردریایی ساکن اعماق اقیانوس به دزدگیر معروف شده است. وقتی به اتولا حمله شود،‌ نور فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند که تا فاصله بیش از 90 متر دیده می‌شود. محققین فکر می‌کنند اتولا با این همه نور سعی می‌کند توجه موجود بزرگ‌تری را جلب کند. اگر شکارچی دوم بزرگ‌تری سر برسد،‌ اتولا می‌تواند از دست شکارچی خود بگریزد.

 

ماهی مرکب ابرالیوپسیز
ین ماهی مرکب اندام‌های تابان کوچکی در قسمت زیرین بدن خود دارد که از آن‌ها برای استتار استفاده می‌کند. ابرالیوپسیز با استفاده از این نور در نمای بالایی آب گم می‌شود و از چشم شکارچیان زیری دور می‌ماند.

 

 

 

 

 

کشف یک جانور صورتی جدید در خلیج مکزیک

کشف گونه‌ تازه‌ای از عروس‌های دریایی در آب‌های مکزیک،‌ نشان می‌دهد که عروس‌های دریایی می‌توانند متنوع‌تر از آن‌ که ما تصور می‌کنیم باشند. آن‌ها از بالا یک‌شکلند و برای همین از چشم ما دور مانده‌اند.
 

با مینی صورتی آشنا شوید:‌ گونه جدیدی از عروس‌های دریایی که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیا به تازگی کشف شده است.

بر اساس گزارش دیسکاوری، از بالا که به این جانور زیبای دریایی تازه نگاه کنید، یک عروس دریایی شفاف صورتی می‌بینید که خیلی هم متفاوت نیست،‌ اما بررسی شکل‌شناسانه و تحلیل دی.ان.ای نشان می‌دهد که با جانور دریایی جدیدی روبرو هستیم: دریمونما لارسونی که یک عروس دریایی نیست،‌ بلکه برای خودش یک خانواده جدا و البته برای ما جدید دارد.
 


 

این موجود صورتی جدید در آب‌های خلیج مکزیک و کاراییب دیده شده و اولین جانور از خانواده اسکیزوفوزا است که از سال 1921 شناسایی شده است. یعنی از آن زمان تا به حال محققین موجود دیگری از این خانواده ندیده‌اند! این موضوع خود محققین را هم متعجب کرده است. یکی از آن‌ها می‌گوید:‌ «خیلی عجیب به نظر می‌رسد که این همه سال چنین موجودی از چشم محققین مخفی مانده است. چنین مواردی خیلی نادرند!»

به نظر می‌رسد عروس‌های دریایی خیلی متنوع‌تر از آن هستند که تا به حال تصور می‌شود. البته از آن‌جایی که وقتی از بالا نگاه کنید، همه گونه‌های عروس دریایی یک‌شکل به نظر می‌رسند، ممکن است تا به حال بسیاری از آن‌ها از دید محققین دور مانده باشند.

 

 

 

کشف موجودی عجیب و غریب در اعماق تاریک اقیانوس

در عمق 2.8 کیلومتری اقیانوس،‌ موجود بندبند تازه‌ای کشف شده که در هیچ یک از دسته بندی‌های موجود برای جانوران جای نمی‌گیرد. این موجود تازه با همه موجوداتی که دیده‌اید یا توصیفشان را شنیده‌اید فرق دارد
 

اعماق تیره و تاریک اقیانوس یکی از مرموزترین مکان‌های زمین است. شریط اعماق اقیانوس شرایط ویژه‌ای است که هر موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن دوام بیاورد. شاید به همین دلیل کشف یک موجود زنده تازه که محققین آن‌ را روح‌مانند توصیف کرده‌اند، علاوه بر جذابیت‌های کشف یک گونه تازه از موجودات زنده، جذابیت اکتشافی جدید در دنیایی تیره و تار و مرموز را هم به همراه دارد.

به گزارش دیسکاوری، محققین موفق شدند موجود بندپای روح‌مانندی را در عمیق‌ترین دسترسی‌های اقیانوس بین اندونزی و فیلیپین کشف کنند. این موجود بندبند شبیه کرم یا شاید بهتر است بگویم هزارپا است. طول آن به بیش از 9.4 سانتیمتر می‌رسد که در نوع خودش خیلی هم بزرگ است. این موجود با استفاده از دو ردیف زایده‌های پارومانند بسیار ظریف که دو طرف بدنش قرار گرفته‌اند،‌ شنا می‌کند. حرکت پشت سر هم این زایده‌ها درست مانند ریختن پشت سر هم یک ردیف دومینو است.

اما در آن شرایط خاص، این کرم بندبند چه‌طور از محیط خود با خبر می‌شود؟ مشاهدات محققین نشان می‌دهد که ده شاخک حساس که به سر آن چسبیده‌اند و شش جفت حفره که روی گردنش قرار گرفته‌اند، ‌به این موجود کمک می‌کنند در زیر آب بوها و مزه‌ها را احساس کند.

سه زیست‌شناس موسسه اقیانوس‌نگاری اسکریپز واقع در کالیفرنیا،‌ با استفاده از ابزار زیرآبی که از راه دور کنترل می‌شود، برای اولین بار این موجود را در عمق 2.8 کیلومتری زیر آب کشف کرده‌اند. کارن اوزبورن، مدیر این گروه که معتقد است موجود هیجان‌انگیزی را کشف کرده‌، در توصیفش می‌گوید: «خیلی جالب بود، چون با هر چیز دیگری که تا به حال توصیفش را شنیده بودم،‌ یا دیده بودم متفاوت بود. مخصوصا سر عجیبش! کرم بندبند تازه کشف شده به قدری از سایر موجودات متفاوت است که باید آن را متعلق به گونه و طبقه تازه‌ای از موجودات دانست!»

این کرم بندبند در ارتفاع 100 تا 200 متر از کف اقیانوس زندگی می کند،‌ لایه‌ای که به گفته دانشمندان هنوز ار نظر جانورشناسی و گیاه‌شناسی کشف‌نشده باقی مانده است. تا جایی که اوزبورن معتقد است اگر بتواند به این عمق سفر کند، ‌نیمی از جانورانی که خواهد دید، کاملا برایش ناشناخته خواهند بود. دلیل مهم ناشناخته ماندن این عمق، ابزارهای در دسترس محققان بوده که یا قادر به رفتن به اعماق زیاد نبوده‌اند، ‌یا نمونه‌ها را آن‌قدر له می‌کردند که هیچ چیز در آن‌ها قابل شناسایی و بررسی باقی نمی‌ماند.

 

 

 

کوسه دوسر کشف شد

بعد از 76 سال دو جنین کوسه دوسر در یک کلکسیون شخصی پیدا شده‌اند. این موجودات نادر از درون شکم یک کوسه ماده باردار بیرون آورده شده‌اند و شانس زندگی نداشته‌‌اند.
 

دو سر داشتن پدیده نادری است. از همین رو،‌ هر موجود دو سری که یافت می‌شود،‌ توجه‌های زیادی را به خود جلب می‌کند،‌ هم در بین مردم و هم در بین محققین. این بار موجود دو سر پیدا شده یک جفت نوزاد کوسه است که از سال 1934/ 1313 درون یک بطری در یک کلکسیون شخصی نگهداری می‌شوند.

به گزارش نیوساینتیست،‌ یک جفت کوسه که هر دو دارای دو سر هستند،‌ در این کلکسیون شخصی نگهداری می‌شوند. هر دو جنین‌های نری هستند که از درون شکم یک کوسه ماده باردار بیرون آورده شده‌اند. کوسه مادر از گونه کوسه‌های توپ بوده و جالب اینجاست که دو جنین نر یافت شده،‌ علاوه بر دو سر،‌ دو باله پشتی هم دارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید پدیده دوسری یا دیسفالی در خزندگان،‌ دوزیستان و ماهیان از سایر موجودات رایج‌تر است. اغلب موجودات دوسر در اوایل تولد می‌میرند و عمر چندانی ندارند. البته گاهی موارد استثنایی هم وجود دارند. 4 سال پیش،‌ یک مار دوسر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. این مار بعد از این که صاحبش به او آموزش داده بود که سرها به نوبت غذا بخورند،‌ توانسته بود زنده بماند.

اما اصلا چرا یک موجود دوسر متولد می‌شود؟ در واقع به گفته محققین دلیل اصلی دوسر شدن این جنین‌ها مشخص نیست،‌ شاید اختلالات ژنتیک،‌ یا کمبودهای غذایی، انگل‌ها و یا آلودگی را بتوان مقصر دانست.  

توموپتریس

این یک کرم دریایی است،‌ از معدود جانورانی که نور زرد تولید می‌کند. اگر چیزی مزاحم این جانور شود، ضمائم پامانندش که پاراپودیا نامیده می‌شوند،‌ درخشان می‌شوند. در این عکس می‌توانید تخم‌های کرم توموپتریس را هم ببینید که به زودی در آب رها می‌شوند.

 

ماهی مرکب خون‌آشام

نه یک هشت‌پا و نه یک ماهی مرکب واقعی، ماهی مرکب خون‌آشام در واقع مرکبی ندارد که بخواهد در آب‌های تاریک از آن استفاده کند. در عوض وقتی این موجود می‌ترسد، ابر چسبناکی از مخاط درخشان آزاد می‌کند که حمله‌کننده را غافل‌گیر می‌کند و به ماهی مرکب خون‌آشام فرصت فرار می‌دهد.

 

چتر دریایی کلونیال

این هم نوعی از چترهای دریایی است که طولش تا 12 اینچ هم می‌رسد. این جانور می‌تواند ارتفاع خود در آب را با یک شناور پر از گاز کنترل کند. گاز درون شناور،‌ از طریق سوراخ ریزی که زیر آن وجود دارد خارج می‌شود و از طرف دیگر در زمان لازم با ترشحات یک غده خاص،‌ دوباره شناور پر می‌شود.

 

شانه‌ماهی دیوپی

بیشتر شانه‌ماهی‌ها،‌ مثل همین دیوپی 2 اینچی، که اسم خود را از پریان افسانه‌ها گرفته‌اند، هرمافرودیت (دو جنسیتی)‌ هستند. آن‌ها هم تخمک و هم اسپرم آزاد می‌کنند که در آب با هم ترکیب می‌شوند و نطفه را به وجود می‌آورند. البته محققین نمی‌دانند که این اتفاق با چه فراوانی و با چه فاصله زمانی روی می‌دهد.

 

کشند سرخ

متداول‌ترین و فراوان‌ترین موجودات نورانی، دینوفلیگ‌لیت‌های در ابعاد ذره و گیاه‌مانند هستند. شکوفه‌های این موجود، آن‌چه به نام کشند سرخ معروف است را می‌سازند. کشند سرخ وقتی مورد حمله شکارچیان قرار می‌گیرد یا در امواج گرفتار می‌شود،‌ نور آبی فراوانی تولید می‌کند.


[ چهارشنبه 89/11/6 ] [ 9:48 عصر ] [ حسین یوسفی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

سرگرمی.جوک.موزیک.عکس.کلیپ.مقاله.علمی
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 174
کل بازدیدها: 730172
فروشگاه تی شرت محرم